סיום העסקה וחישוב פיצויי פיטורין

חישוב פיצויי פיטורין

חישוב גובה פיצויים כשמסתיימים יחסי העבודה עם המעסיק הוא פעולה הכרחית – על-מנת שתוכלו לדעת בוודאות שלא קופחתם, ושקיבלתם את מלוא הסכום המגיע לכם. חשוב להדגיש כי החוקים והתקנות לפיהם מבוצע החישוב מורכבים למדי, והשתנו לאורך השנים, ולכן הדרך הטובה ביותר היא להיעזר במומחים בעלי בקיאות ספציפית בתחום. בכל מקרה המידע המפורט בפוסט זה יסייע לכם להבין את העקרונות המרכזיים של חישוב הפיצויים.

אילו רכיבי שכר מוכרים לצורך חישוב פיצויי פיטורין?

כדי לחשב גובה פיצויים במקרה של פיטורין – ובנסיבות מסוימות גם אם אתם בחרתם להתפטר – הבסיס הוא השכר האחרון. חשוב להדגיש כי חלק ממרכיבי השכר רלוונטיים לצורך חישוב הפיצויים וחלק לא.

מרכיבים רלוונטיים לצורך חישוב גובה פיצויים

שכר היסוד – שכר ברוטו לפני הניכויים השונים

דמי חופשה, דמי מחלה, ימי אבל, דמי חגים

תוספת ותק, תוספת מקצועית, תוספת מחלקתית – וכל תוספת אחרת אשר משולמת אוטומטית וללא התניה כלשהי

עמלות – אם השכר כולל בסיס ועמלות, מחשבים את ממוצע העמלות בשנה שקדמה לפיטורין והוא נכלל בשכר הקובע

מרכיבים שלא נכללים בשכר הקובע לצורך חישוב הפיצויים

החזרי הוצאות – כולל אחזקת הרכב, החזרי נסיעות וכו'

שעות נוספות – כולל שעות נוספות גלובליות

דמי הבראה

משכורת 13

קצבת ביגוד

גילום

פרמיות ובונוסים אשר מותנים ברווחיות החברה או בעמידה ביעדים כאלה ואחרים

איך משפיע הוותק על חישוב גובה הפיצויים?

לאחר שמחשבים את השכר הקובע, ניתן לחשב גם את סכום פיצויי הפיטורין – שמהווה מכפלה של השכר במספר שנות העבודה.

אם למשל שכר הבסיס והתוספות הרלוונטיות מסתכמים ב-6,000 ש"ח והעובד הועסק במשך 6.5 שנים, גובה הפיצויים יהיה 39,000 ש"ח.

האם שינויים בשכר משפיעים על גובה הפיצויים?

כדי לחשב גובה פיצויים במדויק, חשוב לקחת בחשבון גם שינויים במשכורת אם היו כאלה בתקופה שקדמה לפיטורין.

עבור עובדים בשכר קבלני יתבצע חישוב של הממוצע של המשכורות בשנה האחרונה. במקרים שבהם חל שינוי באופן ההעסקה – למשל מעבר ממשרה מלאה לחלקית, או להפך, או כשהשכר הופחת בנקודת זמן מסוימת – נדרש חישוב בנפרד לגבי כל תקופה, ולאחר מכן יבוצע שקלול של כל הסכומים בהתאם למשך כל תקופה.

מהו סעיף 14 לחוק פיצויי פיטורין ואיך הוא משפיע על הסכום שתקבלו?

החל משנת 2008 חלה חובה על כלל המעסיקים בארץ להפקיד מדי חודש סכום מסוים לטובת הביטוח הפנסיוני של העובדים. גובה ההפקדה הוא 12.5% מהמשכורת, כשמתוך זה 6% מיועדים לפיצויים במקרה של פיטורין (וגם פרישה של העובד בנסיבות מסוימות – עקב הרעת תנאי העבודה, הריון, יציאה לפנסיה ועוד).

סעיף 14 לחוק פיצויי פיטורין קובע כי אם המעסיק מפקיד לאורך כל תקופת ההעסקה 8.33% מהשכר לטובת פיצויים (בנוסף ל-6.5% שמיועדים לפנסיה עצמה), הסכום שמצטבר בקופה מהווה את פיצויי הפיטורין. במקרה זה לא יתבצע חישוב בהתאם למספר שנות העבודה והשכר האחרון.

סעיף 14 משפיע לא "רק" על חישוב גובה פיצויים אלא גם על הזכאות עצמה. בפרט הוא מקנה זכאות לפיצויים גם במקרה של התפטרות מכל סיבה שהיא, ואפילו אם לא עברה שנה מתחילת העבודה באותו מקום עבודה ספציפי. במצב כזה חלות מגבלות מסוימות על אופן משיכת הכסף.

איך משפיעה שנת תחילת העבודה על חישוב גובה פיצויים במקרה של פיטורין?

חובת ההפקדה של המעסיקים לטובת פיצויים החלה כאמור רק בשנת 2008. בהתאם אם מעסיקים שלא הפקידו עבור עובדיהם את הסכומים החודשיים עד 2008 יידרשו להשלים פיצויי פיטורין עבור אותן שנים – בהתאם למשך התקופה עד 2008 ולשכר הקובע של העובד בסוף תקופת העבודה שלו.

באופן דומה, בין השנים 2008 ל-2014 השתנה גובה ההפקדה החודשית עבור פיצויי פיטורין שהתחילה מאחוזים בודדים. כדי לחשב את גובה הפיצויים, יש לבחון מה הייתה ההפקדה בפועל בכל אחת מהשנים הנ"ל, ולהשלים אותה ל-8.33% (מתוך השכר האחרון של העובד). מ-2015 והלאה שיעור ההפקדה המינימלי הוא 6%, וההשלמה תהיה בהתאם לשכר אחרון כפול שנות הוותק.

האם כדאי להיעזר באנשי מקצוע?

כדי לחשב גובה פיצויים בלי טעויות ולהיות בטוחים שקיבלתם מהמעסיק את כל הסכום שמגיע לכם, מומלץ לפנות לאנשי מקצוע שאמונים על חישובים אלה – יועצי מס המומחים במיסוי פרישה. בנוסף להסברים מפורטים לגבי הזכויות שלכם, וחישוב מלא של סכום הפיצויים, תקבלו גם ייעוץ לגבי משיכת הכספים כך ששיעור המס עליהם יהיה מינימלי – כך שתוכלו להפיק מהם מקסימום תועלת במינימום זמן.

 

תכנון מס נכון על-ידי יועץ מס שמומחה בתחום יכול לחסוך לך תשלומי מס רבים

רוצה לקבל פרטים נוספים ?

קיבוע זכויות

קיבוע זכויות לעצמאית

קיבוע זכויות לעצמאית   ישנם מקרים רבים שקצת תשומת לב והבנת הזכויות של מי שיצא לפנסיה גורמת ללקוח לקבלת כספים רבים שמגיעים להם וללא טיפול

קרא עוד »
משיכת כספי פיצויים

משיכת כספי תגמולים

משיכת כספי תגמולים   דוד פנסיונר בן 68 שעבד ב 8 השנים האחרונות בחברה שנסגרה לאחרונה. דוד מעוניין למשוך את כספי התגמולים והפיצויים בסך של

קרא עוד »
רצף פיצויים

רצף פיצויים

רצף פיצויים עובד שכספי הפיצויים שלו נמצאים בקופה פנסיונית, והוא ממשיך להיות שכיר במקום עבודה חדש יכול לבחור ברצף פיצויים במקום למשוך את הכספים מהקופות.

קרא עוד »
רצף קצבה

רצף קצבה

רצף קצבה רצף קצבה ייעוד לקצבה – 9(7א)(ז) עובד אשר כספי הפיצויים שלו נמצאים בקופת גמל , קרן פנסיה או ביטוח מנהלים יכול להשאיר את

קרא עוד »
קיבוע זכויות

קיבוע זכויות

קיבוע זכויות מה זה קיבוע זכויות ? קיבוע זכויות היא פעולה שצריך לבצע במס הכנסה כדי להנחות את מס הכנסה איך לנצל את יתרת ההון

קרא עוד »
פריסת פיצויים

פריסת פיצויים

פריסת פיצויים באמצעות תכנון מס שנקרא פריסת פיצויים ניתן את החלק החייב במס לפרוס בחלקים שווים קדימה או אחורה לפי הוותק שלו בעבודה, כל 4

קרא עוד »